25.1.15

behind the scenes...vaahterasiirappi-pekanpähkinä -kuppikakut!


Tervehdys taas. Jällen luvassa behind the scenes -postaus. Lupailinkin viimeksi, että kerron hieman tumman/mustan taustan käyttämisestä kuvissa. Mustan taustan käyttöön liittyvät kikat olen oppinut kantapään kautta. Olen aina kadehtinut onnistuneiden tumman puhuvien ruokakuvien ottajia. Miten heidän mustat taustansa ovatkaan olleet niin mustia ja tasaisia. Alkuun yritin itse laittaa kuvien taustalle niin mustaa kartonkia kuin tummia kankaitakin. Koskaan en kuitenkaan onnistunut saamaan kunnollista mustaa, tasaista taustaa.

Jälleen aloin selvitellä asiaa netin ihmeellisestä maailmasta. Päädyin jos jonkinmoiselle valokuvaussivustolle. Toisissa neuvottiin käyttämään kuvankäsittelyohjelmia taustan aikaansaamiseksi. Minulla ei kuitenkaan ole monimutkaiseen kuvien käsittelyyn aikaa, joten halusin vastauksen, jota käyttää itse kuvaustilanteessa.

Uskomatonta mutta totta, vastaus on musta sametti. Musta samettikangas nimittäin imee itseensä parhaiten valoa, joten taustan tasainen tummuussa selittyy kyseisellä ominaisuudella. Itselläni sattui olemaan kirpparikassissa ikivanha, pitkään käyttämätön samettihame. Se sopisi mainiosti ruokakuvaukseen.

Kuten kuvista näkyy, roikkuu musta samettihameeni suunnilleen suorassa taustalla. Koska sametin valonimukyky on niin hyvä, ei pienet rypyt haittaa lainkaan toisin kuin esim. muita ohuita tummia kankaita käyttäessä. Nyt siis vain kaappeja penkomaan, josko mustaa samettia sattuisi löytymään. Myös kangaskauppojen alelaareista saattaisi samettipaloja löytyä. Olen myös miettinyt mustan villakangastakin potentiaalia. Minulla sellaista ei ole, mutta jos sinä omistat sellaisen, niin testaa ihmeessä, josko sekin toimisi hyvin valoa imevänä elementtinä. Niin ja kerro kokeilustasi minulle!


Jälleen kerran olen käyttänyt reflaa (iso valkoinen kangas) luonnonvaloa pehmentämään. Ohessa näet reflan merkityksen. Vasemmalla on käsittelemätön kuva, joka on otettu ilman reflaa. Oikealla taas on kuva reflan kanssa otettuna. Lisäksi valkoinen laatikon kansi on häivyttämässä varjoja valon vastakkaiselta puolelta.

Oikeanpuoleista kuvaa olen käsitellyt kuvankäsittelyohjelmalla vielä kauttaaltaan lisäämällä mm. kuvan kirkkautta, korostamalla vaaleita osioita ja säämällä valkotasapainoa hieman lämpimämmäksi. Käsitelty kuva löytyy näiden kuvien alta.



Tämmöistä tällä kertaa. Kertokaahan ihmeessä oliko samettikeksintöni jo entuudestaan teille tuttu?

-Doro-


2 kommenttia:

  1. Mä olen taas äimän käkenä täällä! Taustalla samettihame ja pohjalla uunipelti! Eihän tuota uskoisi jossei itse näkisi ;D Ja aina tulee etsittyä kankaita ja tapetteja taustalle.... Kiva kun laittelet näitä juttuja meidän ihmeteltäviksi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinhän se tuppaa olemaan, että aika usein kaikkein yksinkertaisimmat ratkaisut toimivat.
      ihanaa,että näistä postauksista on apua!

      Poista